Eustres – pozitiven stres

Kaj je vaša prva misel, ko kdo omeni stres?

Večina bo odgovorila, da ga povzroči neobvladljiva, nepričakovana situacija, morda ob misli na stres najprej pomislite na neprespane noči in vzkipljivost, glavobol, občutek tesnobe in brezizhodnosti. Večina preobremenjenih ljudi stres doživlja na vsakodnevni ravni. Ta se največkrat kaže v obliki nervoze ali anksioznih motenj. Pa je stres res vedno neprijetna, zaskrbljujoča situacija?

Ko govorimo o stresu, najprej pomislimo na negativne učinke, ki jih po navadi ima.

Sploh ne. Poleg stresa, ki ga najbolj poznamo (distres) obstaja tudi pozitivni stres – EUSTRES. Se spomnite metuljčkov v trebuhu, ko ste se prvič noro zaljubili do ušes in še čez? Ali pa morda potnih rok in norega razbijanja srca pred prvim javnim nastopom, po katerem ste zablesteli kot zvezda, saj ste bili nanj odlično pripravljeni? Morda nervoze med pakiranjem kovčkov za sanjske počitnice?

Eustres torej doživimo pred dogodki, ki imajo za nas velik pomen, vendar se jih hkrati veselimo, saj se zavedamo, da smo nanje dobro pripravljeni. Situacija torej ni neobvladljiva in nam ne pomeni prevelikega zalogaja, po drugi strani pa nosi velik pomen.

Kaj nam omogoči eustres?

Na nas deluje pozitivno. Vznemiri nas do te mere, da smo v dani situaciji izjemno pozorni, osredotočeni in budni. Gre za povečanje samozavedanja, to pa nam omogoči, da nalogo opravimo kar najbolje, saj smo v tem stanju praviloma izredno motivirani. Nenadni izliv adrenalina praviloma poskrbi, da nalogo opravimo izredno hitro in učinkovito. Preprosto zablestimo.

Ali bo dana situacija za nas pomenila distres ali eustres je odvisno od nas samih, od našega pogleda na svet, od tega kako delujemo. Gledano iz medicinskega vidika, je stres psihični ali fizični stimulus, ki je izredno intenziven in v posamezniku predstavlja porušenje ravnovesja v organizmu. Ta na stres odgovori tako, da aktivira ves svoj potencial, da bi na novo vzpostavil ravnovesje.  V primeru pozitivnega stresa je zato naš najboljši prijatelj, saj nas kar najbolje oboroži in nam pomaga v dani situaciji priti do najboljših rezultatov. V primeru negativnega stresa, ko telo ni sposobno vzpostaviti ravnovesja, pa lahko pripelje do hudih zdravstvenih težav, celo do izgorelosti.  Ali je stres pozitiven ali negativen torej ni odvisno od stresorja (tega, kar stres sproža), temveč tega, kako nanj reagiramo mi.

 Pozitivnega reagiranja na stresno situacijo se lahko tudi priučimo.

Da bi se čim bolj izognili negativnemu stresu, lahko veliko storimo tudi sami. Če ste izpostavljeni velikim količinam stresa, se lahko na situacijo naučite gledati drugače. Poskusite najti dobre stvari tudi v situacijah, ki se morda na prvi pogled zdijo najbolj nemogoče ali brezizhodne. V mislih se poigrajte s prdnostmi, ki jih dana situacija prinaša

Denimo, da niste zadovoljni s svojo službo in boste morda celo ostali brez nje. Večina najprej pomisli na izgubo dohodka in brezizhodno situacijo. Namesto, da skrbite in si glavo polnite z negativnim rezultatom, raje pomislite na dobro plat. S službo tako ali tako niste bili zadovoljni, zdaj imate idealno priložnost, da najdete primernejšo zaposlitev. In verjemite, zaslužite le najbolje. Pomislite, končno boste imeli dovolj časa za svoje otroke, v miru boste opravili razgovore in našli kaj bistveno boljšega.

Pozitivni stres je vsekakor boljši od negativnega, kljub temu je ključnega pomena, da se vsakodnevnim stresnim situacijam kdaj pa kdaj izognete.

Ko boste spremenili pogled na situacijo, boste negativni stres hipoma spremenili v pozitivnega, torej v eustres.

Kadar stresorje »požgečkamo« prvič, je verjetnost, da bo stres negativen večja, kot če smo se v podobni situaciji že kdaj znašli. Ko boste recimo na parkirišču prvič opazili vdolbino na avtu, je verjetnost, da bo stres za vas pozitiven, res minimalna. Ko se vam bo to zgodilo znova, boste vedeli, da to ni nič nepremagljivega, morda ste si celo prislužili dan dopusta, da boste vse uredili z zavarovalnico.

Ne glede na dobre učinke pozitivnega stresa se je potrebno zavedati, da niti pozitivni stres ne sme trajati predolgo. V kolikor boste dnevno podvrženi stresu, tudi pozitivnemu,  ima ta na dolgi rok na vas podoben učinek kot negativni stres. Prej ko slej se bo sprevrgel v negativni stres in bo na vašem zdravju pustil hude, morda celo nepopravljive posledice.

Ostanite torej v pozitivnem stresu, kadar je potrebno, sicer pa boste zase storili največ, če ostanete v stabilnem okolju in svojo barko kolikor se da, mirno krmarili med izzivi.

Foto: Pexels.com, Pixabay.com