Hren – čudežna ostra korenina

Med prebiranjem člankov na temo tako imenovanih super-živil pogosto naletimo na rastline, ki uspevajo v povsem drugačnem podnebju od našega. Podvržene so dolgim trgovskim potem in zaradi naštetih razlogov jih uživamo predvsem v obliki predelanih preparatov.

Kot so vedeli že naši predniki, je veliko živil, ki bi jih po učinku zlahka uvrstili med super-živila, mogoče najti tako rekoč na lastnem pragu. Mednje zagotovo sodi hren, ki se na naših mizah pravzaprav ne znajde dovolj pogosto. Njegova uporaba sicer malce poraste v času okrog velikonočnih praznikov, na splošno pa je v kulinariki preveč spregledan.

Starejši ljudje radi povejo, da je korenino hrena potrebno izkopati v mesecih, katerih imena se končujejo na črko R, torej od septembra do februarja. Kasneje hren energijo potroši za odganjanje zelenih delov in cvetove, zaradi česar je njegova edinstvena sestava osiromašena. 

Blagodejni in zdravilni učinki hrena:

Krepitev odpornosti in boj z rakom: Hren vsebuje veliko vitamina C, spojine ki oddajajo rezek, oster vonj, pa imajo antioksidativne lastnosti. To spodbudi tvorbo belih krvničk, kar deluje kot ščit za telo. Snovi v hrenu naj bi tudi zavirale mutacije zdravih celic v rakave. Raziskave kažejo, da uživanje hrena koristi tudi bolnikom, ki so že zboleli za rakom, saj naj bi zaviral razvoj in širitev rakastih metastaz.

Hujšanje: Hren ima zelo malo kalorij, ker pa je bogat z vlakninami, tudi hitro daje občutek sitosti. Zaradi omenjenih lastnosti je odlična izbira pri popestritvi dietne prehrane, kadar poskušamo izgubiti nekaj odvečne teže.

Ugoden vpliv na krvni tlak: Hren je bogat s kalijem, kar ugodno vpliva na krvni tlak, kadar je ta previsok. Hkrati večje količine kalija omogočajo boljše pretoke hranil med celičnimi membranami.

Izboljšanje prebave: Hren je bogat s snovmi, ki blagodejno vplivajo na prebavo in presnovo. Poleg omenjenega  je  bogat z vlakninami in kombinacija obojega ugodno vpliva na telo. Hren ne preprečuje le zaprtja, temveč je znano, da ublaži težave z drisko.

Za zdrave kosti: Zaradi vsebnosti kalcija je hren odličen tudi pri jačanju kosti. Pomaga pa tudi pri večanju kostne gostote, kar pripomore k manjši obolevnosti za osteoporozo.

Zanositev: V prvih mesecih nosečnosti zadostne količine folne kisline, ki jo vsebuje tudi korenina hrena, poskrbijo za pravilni razvoj nevralnih cevi pri zarodku in preprečujejo napake v razvoju. Kljub pozitivnim učinkom v nosečnosti ne gre pretiravati z uživanjem hrena, saj lahko v prevelikih količinah škoduje plodu.

Antibakterijsko delovanje: raziskave so pokazale, da kemikalije iz hrena ugodno pripomorejo v borbi proti mikrobom in mnogim bakterijam  (stafilokoki, ecoli in listeria). Priporočljivo je denimo posuti svoj sendvič z malce naribane hrenove korenine,saj se boste s tem izognili prenekateri okužbi. Lahko ga ponudite kot užitno dekoracijo, za prave sladokusce bo zagotovo nepogrešljiv, saj njegova ostrina in sladkoba izvrstno zaokrožita aromo poslastic.

Odvajanje vode: Hren ima blag učinek diuretika, kar pomeni, da odvaja odvečno vodo iz telesa. To pomeni, da iz njega odvaja tudi strupe, zaradi česar se boste počutili bolje. Drage dame, urin vsebuje okrog 4% maščob, tako da z obiskom stranišča pravzaprav tudi malce shujšamo 😉

Izboljšanje dihalnih težav: Zagotovo so se vam ob ribanju hrena orosile oči, morda ste zaradi mokrega nosu morali nemudoma seči po robcu. Z vdihavanjem hlapov se torej čistijo dihalne poti in telo lažje izloči prekomerno nabrano sluz, kar vam bo dihanje močno olajšalo. Inhalacije lahko bistveno skrajšajo trajanje prehlada ali denimo alergije.

POZOR: Čeprav je seznam pozitivnih lastnosti, ki odlikujejo korenino hrena zajeten, je ob nekaterih bolezenskih stanjih potrebna posebna previdnost. O njegovi uporabi se je potrebno posvetovati, kadar imate težave z ledvicami, saj deluje odvajalno. Zdravniki ga odsvetujejo še ljudem z rano na želodcu, ljudem, ki jih pestijo vnetja prebavnega trakta. Hrena pa naj se izogibajo tudi bolniki z diagnozo premalo delujoče ščitnice, saj lahko hren v prehrani delovanje ščitnice še oslabi!

Avtorica: Helena Odlak Kosi