Devet preprostih pravil za zdravje oči

Ali večino delovnega dne presedite za računalnikom in neprestano buljite v ekran? Popoldne pogledate nadaljevanko ali dve, med tem pa berete novice na telefonu, morda na prenosniku postorite nujno delo, ki ga v službi niste povsem opravili.

Če ste odgovorili pritrdilno, se zagotovo vsaj občasno spopadate s težavami z vidom. Morda vas pesti občutek suhega očesa, težje izostrite sliko v daljavi, se ob srečujete z glavoboli ali pa so vaše oči pekoče in utrujene. Raziskave kažejo, da je sindrom računalniškega vida vodilna težava ljudi, ki delajo z računalnikom. Prizadene lahko vsakogar, zelo pogost je tudi pri mlajših zaposlenih. Že z upoštevanjem preprostih pravil dela z računalnikom, lahko svoje težave pošteno omilite ali se jim celo izognete.

Pravilna postavitev monitorja:

Pri ureditvi delovnega prostora bodite pozorni na postavitev ekrana. Ta naj bo postavljen naravnost pred vas, od vaših oči pa naj oddaljen približno za dolžino vaše roke. Vrh monitorja naj bo približno na višini oči, sredina monitorja pa torej malce nižje. Priporočljivo je, da je vrh ekrana bolj oddaljen kot spodnji del.

Velikost pisave:

Če besedilo težko berete, ekrana ne približujte očem, temveč raje povečajte velikost črt (Ctrl+ ali Ctrl kolešček na miški). Velikost besedila naj bi bila približno trikrat tako velika, kot jo še lahko preberete. S tem oči najmanj naprezate.

Svetloba:

Če imate na voljo dnevno svetlobo, naj ta prihaja z leve (če ste desničar). Ni priporočljivo, da imate okno za seboj ali pred sabo. Če postavitve ne morete urediti po svoje, si pomagajte s senčili in lučjo. Če na voljo nimate naravne svetlobe, naj bo umetna svetloba čim bolj podobna naravni, pazite da vam luč ne sveti v oči ali odseva od ekrana. Tudi sicer je priporočljivo, da stene v delovnem prostoru zaradi bleščanja niso snežno bele barve.

Nastavitve ekrana:

Posebno pozornost namenite kvaliteti slike. Svetloba naj bo nastavljena nekje na srednji stopnji z visoko nastavljenim kontrastom. Microsoft za Windows XP, Vista ali 7 omogoča spletno nalaganje Clear Type tehnologije, ki bo še povečala čitljivost besedila.

 Mežikanje:

Strokovnjaki ocenjujejo, da pri delu za računalnikom mežikamo dosti manj, kot bi sicer. Ob mežikanju se naše oko prijetno navlaži in zmanjša razdraženost očesa ali občutek suhosti. Če pomežiknete vsaj dvakrat v eni minuti, boste neprijeten občutek močno zmanjšali.

Pravilo 20:20:20:

 

Eden izmed bolj preprostih ukrepov, ki ga zlahka izvajate tudi na delovnem mestu, je pravilo 20:20:20, kot ga poimenujejo Američani.  Vsakih dvajset minut naj bi za dvajset sekund zrli v predmet od nas oddaljen vsaj dvajset čevljev (približno 60 cm). Očesne mišice bodo tako prijetno »potelovadile« in redkeje se vam bo zgodilo, da boste po službi težko izostrili sliko v daljavi.

Če imate dioptrijo, vam bodo v optiki zagotovo ponudili, da šipam očal dodajo sloj (antireflex), ki zmanjša bleščanje, tako na delu, kot recimo pri vožnji. Če se zanj odločite, je priporočljivo, da ne izberete najcenejšega, starejši premazi so se namreč velikokrat luščili, razpokali ali se lažje zapackali. Sodobni sloji so na zunanje vplive bolj odporni, zmanjšajo bleščanje in s tem pripomorejo k zdravju oči. Veliko uporabnikov zagovarja fotoaktivna stekla, to so stekla, ki ob močni svetlobi malce potemnijo. Mogoče je izbrati tudi kombinirano različico korekcijskih ali zaščitnih očal.

 

Na splošno velja pravilo, da o zaščitnih očalih resno razmišljajte šele tedaj, ko opazite težave. Zaščitna očala za nekoga, ki ga ne pesti nobena od zgoraj naštetih težav in niti nima dioptrije, se lahko izkažejo za škodljiva. S tem, ko na nos poveznete očala, njihov rob občutno zmanjša vidno polje. Odločitev glede očal torej dobro pretehtajte!

Ne pozabite na pitje:

V času centralnega ogrevanja ali hlajenja s klimo bodite pozorni na to, da zaužijete dovolj tekočine. Pomembno je, da pijete dovolj brezalkoholnih, negaziranih napitkov, ki ne vsebujejo kofeina ali teina. Največ dobrega za svoje telo in oči boste naredili, če na delu pijete navadno ali mineralno vodo.

Počitek:

 

Oči ne naprezajte, kadar ni potrebno. V prostem času torej čim manj buljite v ekrane (Tv, tablice, pametne telefone…), sprehodite v naravi  na svežem zraku. Privoščite si dovolj počitka in krepčilnega spanca, občasno pa oči razvajajte s toplimi ali kumaričnimi obkladki.

Avtorica: Helena Odlak Kosi