I. del: »Bijete bitko s časom in sami s sabo?«

Ta članek je za vse tiste, ki ne želite več biti bitke s časom na delovnem mestu, s sodelavci.
S kom preživite največ časa?

To vprašanje pogosto zastavim zaposlenim. Odgovor je večinoma, da s sodelavci. Pa vendar to ne drži. Največ časa preživimo sami s seboj.

Živimo namreč zasebno življenje s svojo družino, otroci, prijatelji, poleg tega poslovno življenje – v službi, na delovnem mestu oziroma v svojem podjetju, ter življenje sami s sabo, kjer se ukvarjamo samo s sabo – torej živimo 3 življenja.

Kdaj ste resnično srečni, zadovoljni, notranje motivirani in učinkoviti?

Ko imate vsa ta 3 svoja življenja v ravnovesju. Sicer se ta 3 naša življenja prepletajo in dopolnjujejo. Naj z vami delim praktični primer. Ko preživite čas v neki aktivnosti, ki vas resnično notranje osrečuje, naj si bo to hobi, igra z otroci, sprehod, ples, peka peciva, takrat delate na sebi, se polnite s pozitivno energijo, posledično pa bo to imelo vpliv tudi na vaše poslovne, službene aktivnosti, vaše počutje s sodelavci, in ugodno počutje. Zadovoljstvo v službi bo posledično vplivalo na srečno izpopolnjeno zakonsko in družinsko življenje.

To je neskončnost – dobro počutje na delovnem mestu, ugodni odnosi s sodelavci vam omogočajo bolj prijeten popoldan in večer z otroci in družino, kot napet, stresen delavnik. Stres je sicer vedno bil in vedno bo. Stres je nekaj naravnega – je naša obramba in naš preganjalec. Ker pa je sodoben človek predolgo časovno obdobje izpostavljen stresu, prihaja do kroničnega stresa, ki niža učinkovitost in zadovoljstvo človeka.

Ali vam vsak dan uspeva uravnovesiti vaš poklicni, zasebni in notranji jaz?

Kako se lotiti tega procesa, ki je nekoč bil spontan, v sodobnem hitrejšem tempu, pa potrebujemo vsak dan deset do petnajst minut za analizo, kam usmerjamo svojo pozornost. Ali se fokusiramo več časa na trenutke zadovoljstva, ali nezadovoljstva. S povečevanjem osredotočenosti na tisto kar vas resnično zadovoljuje, se bo počasi spreminjal vaš način razmišljanja. Korak za korakom. Vaše razmišljanje bo imelo za posledico drugačna dejanja. Vsak dan delajte le majhne korake, ko pa začutite, da se predolgo vrtite v začaranem krogu, pa je čas za majhno pomoč nekoga, ki zaustavi to vrtenje in vam pomaga preusmeriti tirnice v drugo smer. Po 20-letnih izkušnjah dela z ljudmi, ter v prvi vrsti sama s sabo, lahko povem, da nekako 80 odstotkov zmore človek sam spremeniti, si pomagati, približno 20 odstotkov pa potrebuje drugo osebo, zaradi starih vzorcev, načina razmišljanja iz nezavednega dela nas.

To informacijo delim z vami, ker se mi zdi izrednega pomena. Velikokrat mi klienti, udeleženci delavnic ali coachingov povedo, da so razočarani nad sabo, ker se tako trudijo, pa ne uspejo 100 odstotno. Tudi sama imam za sabo takšno preizkušnjo.

Kaj je prava pot, ko sodobni človek bije bitko s časom?

To je pot, ki prinaša učinkovitost, ki realizira načrte, cilje, tako vsakega posameznega zaposlenega, kakor tudi celotnega podjetja.

Pot v bitki s časom

Je to večopravilnost (multitasking)?

Novi časi nam narekujejo hitrejši tempo življenja, kot so ga imeli naši predniki. To pa pomeni, da nam za marsikaj v dnevu zmanjka časa. Pomeni tudi to, da skušamo delati več stvari hkrati, da bi si tako prihranili čas in bili čim bolj produktivni.

Nevroznanstveniki so ugotovili, da večopravilnost ne povečuje produktivnosti, ampak ima nasproten učinek.

Hobotnica

S tem dejansko NE delamo več kot 1 naloge naenkrat. Le zelo hitro preklapljamo med njimi! Resnica je, kažejo raziskave, da človeški možgani na splošno, brez delitve na spola, niso narejeni za reševanje več težav naenkrat.
Zamislite si scenarij, ki nam je vsem še predobro znan: ste v pisarni, jutro je, s skodelico kave sedite za računalnikom in ste polni delovnega zagona – vsaj tako upate. V tistem trenutku vas vaš pametni telefon že opozori na novo elektronsko pošto v nabiralniku računalnika, prijateljica ali vaš najdražji vam sporoča nekaj preko messengerja, pride sodelavka z dokumentom, ki ga je treba pogledati še pred sestankom. To je to – ste že padli v centrifugo večopravilnosti!
Predstavljajte si vaš računalnik, da ves čas preklapljate – odprete 1 wordov dokument, dodate še  excelov dokument in prezentacijo v powerpointu, pa še 5 spletni strani odprete in istočasno še vstopite v koledar, zaženete elektronsko pošto in preklapljate med programi, klikate. 
Kaj se zgodi z računalnikom? Zablokirate ga, sesujete ga, v nekem trenutku le še melje in se ustavi in ne gre ne nazaj in ne naprej. Pokličemo računalničarja in ta nam reče, ja pa kaj si delala, sesula si cele windowse, vse je treba na novo naložiti… Napredek v tehnologiji omogoča vedno močnejše računalnike, ki jih ne moremo sesuti tako hitro, tehnologija napreduje neverjetno. NAŠI MOŽGANI pa delujejo vedno enako. Pri nekje teži 1400 g se nehajo razvijati, to je nekje v zgodnji odrasli dobi.

Toda ne glede na napredek ima evolucija svoje omejitve. Kljub sodobnim izumom ljudje še vedno nismo roboti in pritisk večopravilnosti terja od nas svoj davek. Nenehna preobremenjenost in preveč odprtih kart na našem meniju nalog (naj bo to na računalniku ali samo v glavi, kjer brni od zamisli) povzročijo, da smo ves čas pod pritiskom, to pa pripelje do občutka kroničnega stresa in izčrpanosti.

Naša nagrada za dobro opravljeno delo in končano nalogo je majhna doza dopamina, ki se sprosti v možganih in nas s tem motivira, da tudi naslednjič uspešno opravimo svoje obveznosti oziroma zadano. Ljudje hitro postanemo odvisni od dopamina oziroma nagrad naših možganov in tako smo začeli sčasoma opravljati več stvari naenkrat, s tem pa so nas obveznosti zadušile. Zdravilo se torej glasi: spočijte se!

Kaj pa narediti v tem času hitrega tempa, nenehnih sprememb in prilagajanj, da bomo na koncu delovnega dne odšli domov zadovoljni in da bo podjetje, v katerem delamo, imelo od nas nek rezultat, učinek?

mag. phil. Mihela Baranašič Vidmar

Naša strokovna sodelavka za razvoj zaposlenih in komunikacijo mag. phil. Mihela Baranašič Vidmar bo z vami delila praktična znanja, ki jih vsakodnevno pridobiva kot zunanja kadrovnica, ter trenerka na delovnih mestih v proizvodnih in storitvenih podjetjih.

 

Ta članek je za vse tiste, ki ne želite več biti bitke s časom na delovnem mestu, s sodelavci.